bakwanmalang
27th May 2012, 05:47 PM
Sukhoi PAK FA (atau PAK-FA) merupakan sebuah pesawat pejuang generasi ke-5 yang sedang dibangunkan oleh Rusia. PAK FA merupakan singkatan bagi Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks Frontovoi Aviatsyi (Перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации dalam Bahasa Rusia) yang bermaksud Sistem Pesawat Prospektif Penerbangan Barisan Hadapan. Ia sedang dibangunkan oleh Sukhoi OKB, yang mana kod rujukan projek dalamannya adalah T-50. Pembangunan PAK FA adalah bertujuan untuk mengantikan pesawat-pesawat MiG-29 Fulcrum dan Su-27 Flanker di dalam perkhidmatan dengan Tentera Udara Rusia. Pesawat ini telah membuat penerbangan sulung pada 29 Januari, 2010 dan dijangka akan memasuki perkhidmatan dengan Tentera Udara Rusia pada tahun 2013. PAK FA telah direka untuk bersaing dengan pesawat F-22 Raptor dan F-35 Lightning II, yang mana merupakan jet pejuang generasi ke-5 di dunia.[12]
Pembangunan
Imej janaan komputer bagi MiG 1.44 dengan rekabentuk sayap delta.
Pada akhir 1980-an, Kesatuan Soviet telah menggariskan keperluan untuk pesawat generasi baru bagi mengantikan angkatan pesawat MiG-29 dan Su-27 dalam perkhidmatan barisan hadapan. Dua projek telah dicadangkan bagi memenuhi keperluan ini, iaitu Sukhoi Su-47 dan Mikoyan Projek 1.44. Pada 2002, Sukhoi telah dipilih bagi mengetuai rekabentuk pesawat tempur baru. PAK FA akan menggabungkan teknologi dari kedua pesawat Su-47 dan MiG 1.44.
Pusat Pengeluaran dan Saintifik Teknokompleks, Ramenskoye Instrument Building Design Bureau, Institut Penyelidikan Saintifik Pembinaan Peralatan (Zhukovskiy), Kilang Mekanikal dan Optikal Ural (Yekaterinburg), firma Polet (Nizhniy Novgorod) dan Institut Kejuruteraan Penyelidikan Radio Pusat (Moscow) telah diumumkan sebagai pemenang dalam pertandingan yang diadakan pada awal 2003 untuk membangunkan kelengkapan avionik bagi pesawat generasi ke-5. NPO Saturn pula telah dikenal pasti untuk mengetuai kerja pembangunan enjin bagi pesawat ini.
Persatuan Pengeluaran Penerbangan Novosibirsk Chkalov (NAPO) telah memulkan pembinaan pesawat tempur generasi ke-5. Kerja-kerja ini telah dilakukan di Komsomol'sk-on-Amur; berdasarkan kenyataan Pengurus Besarnya Fedor Zhdanov semasa lawatan ke NAPO oleh Gabenor Novosibirsk Oblast, Viktor Tolokonskiy pada 6 Mac 2007.
Pada 8 Ogos 2007, Komander Tentera Udara Rusia, Aleksandr Zelin telah dipetik oleh agensi akhbar Rusia mengatakan bahwa tahap pembangunan bagi program PAK FA telah selesai dan pembinaan pesawat prototaip untuk ujian penerbangan telah bermula.[13]
Spesifikasi (PAK FA - jangkaan)
Ciri umum
Anak kapal: 1/2 untuk versi India
Panjang: 22.0 m (72 kaki 2 in)
Rentang sayap: 14.2 m (46 kaki 7 in)
Tinggi: 6.05 m (19 kaki 10 in)
Sayap luas: 78.8 m� (848 kaki�)
Berat kosong: 18,500 kg (40,786 lb)
Berat berisi: 26,000 kg (57,320 lb)
Berat berguna: 7,500 kg (16,535 lb)
Berat berlepas maksimum: 37,000 kg (81,571 lb)
Loji kuasa: 2� Saturn-Lyulka AL-41F turbofan
Tujahan kering: 96.1 kN (9,800 kgf, 21,605 lbf) setiap satu
Tujahan dengan pembakar lanjut: 152 kN (15,500 kgf, 34,172 lbf) setiap satu
Prestasi
Kelajuan maksimum: Mach 2+ di altitud (2450+ km/j, 1,500 bsj)
Had-g: 9 g)
Kelajuan sederhana: 1,300 km/j (807.8 bsj)
Jarak maksimum: 4,000 to 5,500 km (2,485 hingga 3,418 batu)
Lelangit khidmat 20,000 m (65,617 kaki)
Kadar kenaikan: 350 m/s (68,898 kaki/min)
Beban sayap: 470 kg/m� (96.3 lb/ft�)
Tujahan/berat: 0.84 (tujahan kering)
Tujahan/berat minimum:
Dengan pembakar lanjut: 1.19
Keperluan panjang landasan: 350 m (1,148 kaki)
Ketahanan: 3.3 jam (198 minit)
Persenjataan
Meriam: 2� meriam dalaman berkaliber 30 mm
Titik beban: 8 tenggekan, 4 pada setiap belah pesawat.
Avionik
Radar: Radar N050(?)BRLS AESA/PESA (peningkatan IRBIS-E) pada Sukhoi Su-35
Frekuensi: 3 mm (0.118 in)
Ukur lilit: 0.7 m (2 kaki 4 in)
Sasaran: Menjejak 32, menyerang 8
Jarak: 400 km (248 batu)
EPR: 3 m� (32.3 kaki�) di jarak 160 km (99.4 batu)
RCS: 0.01 m� di jarak 90 km (55 batu)
Azimut: +/-70�, +90/-50�
Kuasa: 4,000 W
Berat: 65 hingga 80 kg (143 hingga 176 lb)
:melon::melon::melon::melon::loveindonesia:ilovein don esia:loveindonesia
</div>
Pembangunan
Imej janaan komputer bagi MiG 1.44 dengan rekabentuk sayap delta.
Pada akhir 1980-an, Kesatuan Soviet telah menggariskan keperluan untuk pesawat generasi baru bagi mengantikan angkatan pesawat MiG-29 dan Su-27 dalam perkhidmatan barisan hadapan. Dua projek telah dicadangkan bagi memenuhi keperluan ini, iaitu Sukhoi Su-47 dan Mikoyan Projek 1.44. Pada 2002, Sukhoi telah dipilih bagi mengetuai rekabentuk pesawat tempur baru. PAK FA akan menggabungkan teknologi dari kedua pesawat Su-47 dan MiG 1.44.
Pusat Pengeluaran dan Saintifik Teknokompleks, Ramenskoye Instrument Building Design Bureau, Institut Penyelidikan Saintifik Pembinaan Peralatan (Zhukovskiy), Kilang Mekanikal dan Optikal Ural (Yekaterinburg), firma Polet (Nizhniy Novgorod) dan Institut Kejuruteraan Penyelidikan Radio Pusat (Moscow) telah diumumkan sebagai pemenang dalam pertandingan yang diadakan pada awal 2003 untuk membangunkan kelengkapan avionik bagi pesawat generasi ke-5. NPO Saturn pula telah dikenal pasti untuk mengetuai kerja pembangunan enjin bagi pesawat ini.
Persatuan Pengeluaran Penerbangan Novosibirsk Chkalov (NAPO) telah memulkan pembinaan pesawat tempur generasi ke-5. Kerja-kerja ini telah dilakukan di Komsomol'sk-on-Amur; berdasarkan kenyataan Pengurus Besarnya Fedor Zhdanov semasa lawatan ke NAPO oleh Gabenor Novosibirsk Oblast, Viktor Tolokonskiy pada 6 Mac 2007.
Pada 8 Ogos 2007, Komander Tentera Udara Rusia, Aleksandr Zelin telah dipetik oleh agensi akhbar Rusia mengatakan bahwa tahap pembangunan bagi program PAK FA telah selesai dan pembinaan pesawat prototaip untuk ujian penerbangan telah bermula.[13]
Spesifikasi (PAK FA - jangkaan)
Ciri umum
Anak kapal: 1/2 untuk versi India
Panjang: 22.0 m (72 kaki 2 in)
Rentang sayap: 14.2 m (46 kaki 7 in)
Tinggi: 6.05 m (19 kaki 10 in)
Sayap luas: 78.8 m� (848 kaki�)
Berat kosong: 18,500 kg (40,786 lb)
Berat berisi: 26,000 kg (57,320 lb)
Berat berguna: 7,500 kg (16,535 lb)
Berat berlepas maksimum: 37,000 kg (81,571 lb)
Loji kuasa: 2� Saturn-Lyulka AL-41F turbofan
Tujahan kering: 96.1 kN (9,800 kgf, 21,605 lbf) setiap satu
Tujahan dengan pembakar lanjut: 152 kN (15,500 kgf, 34,172 lbf) setiap satu
Prestasi
Kelajuan maksimum: Mach 2+ di altitud (2450+ km/j, 1,500 bsj)
Had-g: 9 g)
Kelajuan sederhana: 1,300 km/j (807.8 bsj)
Jarak maksimum: 4,000 to 5,500 km (2,485 hingga 3,418 batu)
Lelangit khidmat 20,000 m (65,617 kaki)
Kadar kenaikan: 350 m/s (68,898 kaki/min)
Beban sayap: 470 kg/m� (96.3 lb/ft�)
Tujahan/berat: 0.84 (tujahan kering)
Tujahan/berat minimum:
Dengan pembakar lanjut: 1.19
Keperluan panjang landasan: 350 m (1,148 kaki)
Ketahanan: 3.3 jam (198 minit)
Persenjataan
Meriam: 2� meriam dalaman berkaliber 30 mm
Titik beban: 8 tenggekan, 4 pada setiap belah pesawat.
Avionik
Radar: Radar N050(?)BRLS AESA/PESA (peningkatan IRBIS-E) pada Sukhoi Su-35
Frekuensi: 3 mm (0.118 in)
Ukur lilit: 0.7 m (2 kaki 4 in)
Sasaran: Menjejak 32, menyerang 8
Jarak: 400 km (248 batu)
EPR: 3 m� (32.3 kaki�) di jarak 160 km (99.4 batu)
RCS: 0.01 m� di jarak 90 km (55 batu)
Azimut: +/-70�, +90/-50�
Kuasa: 4,000 W
Berat: 65 hingga 80 kg (143 hingga 176 lb)
:melon::melon::melon::melon::loveindonesia:ilovein don esia:loveindonesia
</div>